STANDARD VA ADDITIONAL BO‘LIMI KOMPONENTLARIDAN
FOYDALANISH YO‘LLARI.
1.
Delphi dasturini ishga tushirish.
Pusk ¤ Programmi ¤ Borland Delphi
7 ¤ Delphi7.
Izoh: Delphi
boshqa ilovalar kabi oddiy usulda ishga tushiriladi, ya’ni Borland Delphi7
menyusidan Delphi7 buyrug`i tanlanadi.
1. Delphi ishga
tushganidan Delphi-dasturlash tilining interfeysi ko`zga tashlanadi:
Bu oynada bir vaqtning o`zida 5 ta dialog oyna
paydo bo`ladi:
· Delphi7 ning bosh oynasi;(Bosh oynada buyruqlar menyusi, qurollar paneli,
komponentalar palitrasi joylashtirilgan)
· Form1 - boshlang`ich forma oyna;( Boshlang`ich forma oynasi (Form1) yaratiladigan loyixa uchun oldindan
tayyorlangan ishlanmadan iborat)
2.
Object Inspector va Object TreeView
oynalarining imkoniyatlari bilan tanishish
·
Object Inspector - ob’ektlar
hususiyatini tahrirlash oynasi;( Object Inspector— ob’ektlarning
hususiyatlarini tahrirlash oynasi ob’ektlarning hususiyatlarini o`zgartirish
uchun mo`ljallangan. Ob’ekt
deganda dialog oynalari, boshqarish elementlari (kiritish va chiqarish
maydonlari, buyruqli tugmalar, o`chirgichlar va x.k.) nazarda tutiladi. Ob’ektning hususiyati esa
ob’ektning ko`rinishi, holati, hulqi kabi xarakteristikalarini bildiradi.
Masalan, Width va Height hususiyatlari formaning
o`lchamlarini (balandligi va kengligi) belgilasa, Tor va Left
formaning ekrandagi holatini aniqlaydi, Caption
hususiyati sarlavha matnini ko`rsatadi. )
·
Object TreeView – ob’ektlar ro`yxatini ko`rish
oynasi;
·
Unitl.pas – kodlarni
tahrirlash oynasi.(Kodlarni tahrirlash oynasida dastur matni yoziladi. Yangi
loyixa ustida ish boshlanganda, kodlarni tahrirlash oynasida Delphi da
yaratilgan tayyor dastur shabloni joylashgan bo`ladi.)
Izoh: qodlarni
tahrirlash oynasi deyarli to`laligicha boshlang`ich forma oynasi bilan yopib
qo`yilgan.
3.
Yangi loyiha yaratish.
1.
File (Fayl) menyusidan New ¤ Application
(Sozdat ¤
Prilojenie) buyrug`ini tanlang.
2.
uchburchak yuzasini
xisoblash uchun kurakli kemponentlarni loyixa oynasiga joylashtiring(Label-5ta
, Edit-3 ta, Button-1ta)
3. Formaning ob’ektining hususiyatlarini aniklang va belgilang.
Forma xossalari
Hususiyat
Mazmuni
Name
Formaning nomi.
Caption
Sarlavha matni
Width
Formaning kengligi
Height
Formaning balandligi
Top
Formaning yuqori chegarasidan ekranning yuqori
chegarasigacha bo`lgan masofa
Left
Formaning chap chegarasidan ekranning chap
chegarasigacha bo`lgan masofa
BorderStyle
Chegaraning ko`rinishi. Chegara oddiy (bsSizeable), ingichka (bs Single) bo`lishi yoki umuman bo`lmasligi (bsNone) mumkin. Agar oynaning chegarasi oddiy bo`lsa, uni foydalanuvchi sichqonchadan foydalanib, o`zgartirish mumkin. Ingichka chegarali oyna o`lchamlarini o`zgartirib bo`lmaydi. Agar chegara bo`lmasa, u holda ekranga sarlavhasiz oyna chiqarilishi mumkin. Bunday oynaning holati va o`lchamlarini dasturning ishi mobaynida o`zgartirish mumkin emas.
BorderIcons
Oynani boshqarish tugmalari. Hususiyatinig qiymati dasturning ishi davomida foydalanuvchilar qaysi tugmalardan foydalanish mumkinligini ko`rsatadi. Hususiyatning qiymati biSystemMenu, biMinimaze, biMaximaze va biHelp hususiyatlarining qiymatlarini aniqlash orqali beriladi. biSystemMenu hususiyati ixchamlash va sistema tugmalariga, biMinimaze— ixchamlash tugmasiga, biMaximaze — kengaytirish tugmasiga, biHelp — ma’lumotnomalarni chiqarish tugmasi bilan ishlashga ruxsat beradi.
Icon
Dialog oynasi sarlavhasidagi sistema menyusini chaqirishni anglatuvchi nishon.
Color
Fon rangi.
Font
Shrift.
Kiritish maydoni Edit komponentasi hususiyatlari
Hususiyati |
Mazmuni |
Name |
Komponentning nomi. |
Text |
Kiritish va tahrirlash maydonidagi matn |
Left |
Komponent chap chegarasidan formaning chap
chegarasigacha bo`lgan masofa |
Top |
Komponent yuqori chegarasidan formaning yuqori
chegarasigacha bo`lgan masofa |
Height |
Maydonning balandligi |
Width |
Maydonning kengligi |
Font |
Kiritilayotgan matn uchun shrift |
ParentFont |
Komponenta
tomonidan forma shrifti alomatlarini meros qilib olish belgisi. Agar
hususiyatning qiymati True bo`lsa,
u holda formaning Font hususiyati
o`zgarganda komponentaning Font
hususiyati ham avtomatik tarzda o`zgaradi. |
Tayyorlanayotgan
ilova formasiga to`rtta Label komponenta-sini qo`shish lozim. 1-maydon
axborotnoma uchun, 2- va 3 - maydonlar kiritish maydonlarining maqsadini
ko`rsatish uchun, 4-maydon esa hisob natijasini (tezlikni) chiqarish uchun
mo`ljallangan.
Label
komponentasining hususiyatlari 5-jadval
Hususiyati |
Mazmuni |
Name |
Komponentaning
nomi, |
Caption |
Chiqariladigan
matn |
Font |
Matnning
shrifi |
ParentFont |
Forma
belgilarini komponenta tomonidan meros qilib olinishi. Agar hususiyatning
qiymati True bo`lsa, matn forma uchun belgilangan shriftda chiqariladi. |
AutoSize |
Maydonning
o`lchami unga yozilgan belgilar soniga qarab belgilanadi. |
Left |
Chiqarish
maydonining formaning chap chegarasidan chekinish masofasi |
Top |
Chiqarish
maydonining formaning yuqori chegarasidan chekinish masofasi |
Height |
Chiqarish
maydonining balandligi |
Width |
Chiqarish
maydonining kengligi |
Wordwrap |
So`zlar joriy
satrga sig`maganda, ularni avtomatik tarzda navbatdagi satrga o`tkazish
alomati. |
Button komponentasining hususiyatlari
Hususiyati |
Mazmuni
|
Name |
Komponenta
nomi. Dasturda komponenta va uning hususiyatlariga murojaat qilishda
ishlatiladi. |
Caption |
Tugma
ustidagi matn |
Enabled |
Tugma bilan
ishlashga ruxsat. Uning qiymati True bo`lsa tugma bilan ishlash mumkin, aks
holda – yo`q. |
Left |
Chiqarish
maydonining formaning chap chegarasidan chekinish masofasi |
Top |
Chiqarish
maydonining formani yuqori chegarasidan chekinish masofasi |
Height |
Tugmaning
balandligi |
Width |
Tugmaning
kengligi |
Additional bo’limi
komponentlari
Additional sahifasi yordamida dasturning foydalanuvchi interfeysini yanada yaxshilash mumkin.
Additional bo’limi
komponentlari
Additional
sahifasi yordamida dasturning foydalanuvchi interfeysini yanada yaxshilash
mumkin.
Komponentlar ro‘yxati:
TBitBtn
– Tbuttonga o‘xshash tugma, lekin unda
tasvir (glyph)ni o‘rnatish mumkin.).
TSpeedButton
- buyruqlarga tezkor murojaat panelini yaratish tugmasi. Odatda bu tugmaga faqat tasvir (glyph) joylashtiriladi.
TTabSet – Gorizontal sarlavhalar. Odatda ko‘p sahifali oynalarni
yaratish uchun TNoteBook bilan birgalikda qo‘llanadi. Sahifalar nomlarini Tabs
xususiyatida berish mumkin.:
TNoteBook – ko‘p sahifali muloqotni yaratish uchun mo‘ljallanganyu bunda har bir
sahifaning o‘z obektlar to‘plami bo‘ladi. Ko‘pincha TtabSet bilan birgalikda
ishlatiladi.
TTabbedNotebook – sardavhalari o‘zida bo‘lgan ko‘p sahifali muloqotlar yaratish.
TMaskEdit
- Tedit ga o‘xshash, lekin, kiritishni formatlash mumkin. Format EditMask xususiyatida aniqlanadi.
TOutline – o‘zaro bog‘langan ma’lumotlarning iyerarxik munosabatini
ko‘rsatishga mo‘ljallangan.
TStringGrid
- matnli ma’lumotlarni jadval ko‘rinishida chiqaradi.
TDrawGrid
- ixtiyoriy tipdagi ma’lumotlarni jadval ko‘rinishida chiqaradi.
TImage
- formada grafik tasvirlarni namoyish qiladiotobrajayet. Asosan BMP, ICO, WMF fayllarni qabul qiladi.
TShape
- formada oddiy grafik obekt (aylana, kvadrat ...)larni namoyish qiladi.
TBevel
- interfeysni relefli bezash uchun xizmat qiladi
THeader – jadvallar uchun o‘zgaruvchan kenglikka ega bo‘lgan sarlavhalarni saqlaydi.
· TScrollBox
- formada ekranga sig‘maydigan obektlarni ko‘rsatish imkonini beruvchi yo‘lakchalarni hosil qiladi.
Additional bo’limi komponentlari va ularning
hossalari
StringGrid jadval komponentasi
StringGrid jadval komponentasi ikki o’lchovli ma’lumotlarni, masalan matrisa
elementlari qiymatini ekranda jadval ko’rinishda tasvirlash, ular qiymatini
kiritish va tahrirlash uchun ishlatiladi. Jadval qator va ustun numerlari nuldan boshlanadi. Jadval ustun va qatorlar sonini keraklicha o’zgartirish mumkin.
Bu uning xossasi yordamida aniqlanadi. Jadvalning
har bir kesishgan ustun va satri yacheyka deyilib, unga kiritilgan ma’lumot
simvol qatori bo’lib aniqlanadi. Masalan, (3,5) yacheyka to’rtinchi ustun va oltinchi qatorda joylashgan.
StringGrid jadval komponentasining asosiy xossalari:
Hususiyat |
Mazmuni |
ColCount |
-jadvaldagi ustunlar sonini aniqlaydi; |
RowCount |
-jadvaldagi satrlar sonini aniqlaydi; |
FixedCols |
-fiksirlangan ustunlar sonini aniqlaydi; |
FixedRows |
-fiksirlangan satrlar sonini aniqlaydi; |
Options |
–jadvad
holatini aniqlaydi (aniqlash uning pamametrlariga asosan bajariladi, masalan
GoEditing parametr true qiymatga ega bo’lsa yacheykani tahrirlash mumkin, aks
holda mumkin emas. Bu parametrlarni aniqlash uchun Options xossasiga o’tib u ikki marta tez-tez bosiladi); |
ColWidths |
-jadvaldagi har bir ustun kengligini aniqlaydi; |
DefaultColWidth |
-jadvalning boshlang’ich ustunlar kengligini aniqlaydi; |
DefaultRowHeight |
-jadval satrining boshlang’ich balandligini aniqlaydi; |
FixedColor |
-fiksirlangan yacheyka rangini aniqlaydi; |
RowHeights |
-jadval satri balandligini aniqlaydi; |
Cells |
-simvol qatorli ikki o’lchamli massivni aniqlaydi. |
M i s o l -1.
Butun qiymatli A(4,4) massiv elementlari
yig’indisi va o’rta armfmetik qiymati topilsin.
E ch i sh
1.Yangi ilova
yaratamiz.
2.Formaga
Additional komponentalar palitrasidan StrinGrid
komponentasini StrinGrid1 nom bilan, Standart komponentalar palitrasidan Memo
komponentasini Memo1 nom bilan va Botton1 tugmalarini o’rnatamiz.
3.StrinGrid
komponentasining xossalarini o’rnatamiz.
FixedCols -0,
FixedRows -0,
ColCount -4,
RowCount -4.
Demak, hosil
qilinadigan jadval 4 ta ustun va 4 ta satrga ega.
Option xossasiga kiramiz va uni ikki marta
tez-tez chiqillatamiz. U yerdan GoEditing parametrini True qiymatga
tenglashtiramiz.
4.Botton1
tugmasining Caption xossasiga kirib uning nomini “Echish” nomiga o’zgartiramiz.
5.”Echish”
tugmasini aktivlashtiramiz, ya’ni uni ikki marta tez-tez bosib dastur kodlarini
yozish oynasiga o’tamiz va quyidagi kodlarni kiritamiz.
Var i,j,cod:integer;
A:array[1..4,1..4] of Real;
S:real; s1:String;
begin
For i:=1 to 4 do
For j:=1 to 4 do
Val(StringGrid1.cells[i-1,j-1],a[i,j],cod);
S:=0;
For i:=1 to 4 do
For j:=1 to 4 do
s:=s+a[i,j];
Str(s:7:2,s1);
Memo1.Clear;
Memo1.Lines.add('Summa ='+s1);
s:=s/4/4;
Str(s:7:2,s1);
Memo1.Lines.add('Ortacha='+s1);
end;
4.Tuzilgan
loyiha (proekt) ya’ni Project1 va Unit1 standart modul nomlarini mos nomlar
bilan almashtirib saqlaymiz.
5.Yangi nom
bilan saqlangan proekt, ya’ni ilova F9 tugmachasini bosish bilan ishga
tushuriladi.
Ilova ishga tushirilganda uning quyidagi
ko’rinishi ekranda namayon bo’ladi.
Tashkil qilingan
modulning to’liq ko’rinishini keltiramiz.
unit j1;
interface
uses
Windows, Messages, SysUtils, Variants, Classes,
Graphics, Controls, Forms,
Dialogs, Grids, StdCtrls;
type
TForm1 = class(TForm)
StringGrid1: TStringGrid;
Button1: TButton;
Label1: TLabel;
Memo1: TMemo;
procedure Button1Click(Sender: TObject);
private
{ Private declarations }
public
{ Public declarations }
end;
var
Form1: TForm1;
implementation
{$R *.dfm}
procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);
Var i,j,cod:integer;
A:array[1..4,1..4] of Real;
S:real; s1:String;
begin
For i:=1 to 4 do For j:=1 to 4 do
Val(StringGrid1.cells[i-1,j-1],a[i,j],cod);
S:=0;
For i:=1 to 4 do For j:=1 to 4 do s:=s+a[i,j];
Str(s:7:2,s1);
Memo1.Clear;
Memo1.Lines.add('Summa ='+s1);
s:=s/4/4; Str(s:7:2,s1);
Memo1.Lines.add('Ortacha='+s1);
end;
end.
Image
komponentasi formaga rasmlarni joylashtirish uchun ishlatiladi.
Joylashtirilishi lozim bо‘lgan rasmlar bitli fayllar (kengaytmalari .Bmp),
piktogrammali (kengaytmalari .Ico), metafayllar (kengaytmalari .wmf) bо‘lishi kerak.
Image komponentasi Additional palitrasida joylashgan bо‘lib, u
kо‘rinishdagi piktogrammaga ega. Bu tugmachani bosib formadan rasm uchun joy ajratiladi va keyin esa xossalar bо‘limidan Picture xossasi tanlanib, u yerdan uch nuqtali tugmacha bosiladi. Natijada ekranda rasmni aniqlash va joylash uchun muloqat darchasi ochiladi. Muloqat darchasi quyidagi tugmachalarga ega:
Hususiyat |
Mazmuni |
Load |
fayldan rasmni
chaqirish; |
Save |
rasmni faylga saqlash; |
Clear |
tanlangan rasmni olib
tashlash; |
Ok |
tanlangan rasmni
ajratilgan joyga yozish; |
Cancel |
qilingan о‘zgartirishlarni bekor
qilish. |
Shape komponentasi formaga aylana, tо‘rtburchak,
ellips va boshqa shakllarni joylashtirish uchun ishlatiladi. Uning quyidagi
xossalari mavjud:
Brush -shaklni bо‘yash uchun chо‘tkacha;
Pen -shakl chetini chizish uchun qalam;
Shape -ekranga chiqadigan shaklni aniqlaydi:
Hususiyat |
Mazmuni |
StRectangle |
tо‘rtburchak; |
StSquare |
kvadrat; |
StRoundRect |
chetlari aylana
tо‘rtburchak; |
StRoundSquare |
chetlari aylana
kvadrat; |
StEllipse |
ellips; |
StCircle |
aylana. |
Shape komponentasi ham Additional palitrasida joylashgan bо‘lib, u
kо‘rinishdagi piktogrammaga ega. Bu tugmachani bosib formadan shakl uchun joy ajratiladi va keyin esa xossalar bо‘limidan Shape xossasiga kirilib kerakli shakl tanlanadi.
PaintBox
komponentaci formaga chegaralangan maydonda shakllarni chizish imkonini beradi.
PaintBox komponentasi System palitrasida joylashgan bо‘lib, u
kо‘rinishdagi piktogrammaga ega. Bu tugmachani bosib formadan shakl uchun joy ajratiladi va keyin esa xossalar bо‘limidan Shape xossasiga kirilib kerakli shakl tanlanadi.
Комментарии
Отправить комментарий